Als je met eHerkenning een online dienst wilt afnemen namens jouw organisatie, moet je daarvoor gemachtigd zijn. Met een machtiging weten dienstverleners zeker dat alleen geautoriseerde medewerkers bepaalde zaken online kunnen en mogen regelen.
Machtigingen
Wanneer je met eHerkenning een online dienst wilt afnemen moet je daarvoor gemachtigd zijn. Zonder deze machtiging werkt het eHerkenningsmiddel niet. Een machtiging is, net als een eHerkenningsmiddel, persoonsgebonden en kan alleen worden afgegeven door iemand binnen jouw organisatie die tekenbevoegd is volgens de Kamer van Koophandel.
De tekenbevoegde kan ook een zogenaamde machtigingenbeheerder aanstellen die de machtigingen kan verstrekken, hetgeen een hoop tijd scheelt voor de tekenbevoegde.
Goed om te weten: Ga binnen jouw bedrijf eerst na wie er tekenbevoegd is en of er al een machtigingenbeheerder is.
Wanneer een machtiging aanvragen?
Als je een eHerkenningsmiddel gaat aanvragen kun je tijdens het aanvraagproces aangeven voor welke diensten je gemachtigd wilt worden. Wil je in een later stadium machtigingen registreren of wijzigen? Dan kun je dat doen middels de gratis meegeleverde beheermodule van We-ID (onze leverancier).
Machtigingen beheren en wijzigen
De beheerder kan met de gratis meegeleverde beheermodule van We-ID (voorheen Connectis) machtigingen wijzigen en aanvragen. De beheermodule geeft ook een totaaloverzicht van alle verstrekte middelen, machtigingen en betrouwbaarheidsniveaus binnen de organisatie(s) waarvoor de beheerder gemachtigd is.
Je kunt een machtiging voor alle diensten van een bepaald betrouwbaarheidsniveau aanvragen, mits je daarvoor toestemming hebt van de machtigingenbeheerder of tekenbevoegde.
Ketenmachtiging
Je kunt als bedrijf een tussenpartij inschakelen om namens jouw organisatie verschillende overheidszaken te regelen, zoals de aanvraag van bouwvergunningen en parkeerontheffingen. Of je kunt dit als tussenpersoon zelf regelen voor jouw klanten.
Hierbij is het noodzakelijk dat de tussenpartij altijd bevoegd is en alle aanvragen veilig en betrouwbaar worden gedaan. Een ketenmachtiging via eHerkenning maakt dit mogelijk.
Voor het registreren van een ketenmachtiging moet de dienstafnemer (jij) en de intermediair (bijvoorbeeld jouw belastingadviseur) een formulier invullen. Ga hiervoor naar de website van We-ID, onze leverancier van eHerkenningsmiddelen.
HostingDiscounter is een eHerkenning EH3 leverancier van We-ID (voorheen Connectis) en biedt gegarandeerd de laagste prijs voor EH3 in Nederland!
Veelgestelde vragen ketenmachtiging
Veilig inloggen
Doe je online zaken met de overheid? En wissel je daarbij gevoelige informatie uit, zoals medische, financiële of persoonlijke gegevens? Met eHerkenning log je veilig in om deze zaken online te regelen.
Eén manier van inloggen
Met één inlogmiddel van eHerkenning kun je bij ruim 400 organisaties inloggen, zoals het UWV, RDW, de Belastingdienst, de Rijksoverheid, gemeentes, waterschappen en private organisaties.
Zelf kiezen hoe je inlogt
Wil je inloggen met een extra controle via SMS? Of met een token of app? Je kiest zelf hoe je het liefst wilt inloggen. Deze keuze kun je opgeven tijdens de aanvraag van jouw EH3-middel.