Een reguliere machtiging geeft iemand anders de mogelijkheid om in te loggen met eHerkenning van de organisatie. De wettelijke vertegenwoordiger, dus het bedrijf, wijst dan gebruikers aan die namens de organisatie mogen handelen.

Dat werkt goed voor eigen medewerkers. Maar voor externen is dat niet praktisch en zelfs riskant. Zo heeft een tussenpersoon meestal meer dan één klant. Hij of zij moet constant wisselen tussen verschillende profielen.

Bij het invullen van gegevens en het doen van aanvragen is een fout snel gemaakt. Het is bovendien onveilig om inloggegevens van eHerkenning te delen met derden. Hoe meer mensen die gegevens kennen, hoe makkelijker het is voor onbevoegden om deze te weten te komen.

Met een ketenmachtiging kan de intermediair zaken regelen met zijn eigen profiel. De ketenmachtiging geeft de intermediair de mogelijkheid om online diensten te verrichten namens hun klanten. Ook is een machtiging eenvoudig in te trekken. Organisaties hoeven dan hun wachtwoorden niet meteen te veranderen als ze van dienstverlener veranderen. Wettelijke vertegenwoordigers hoeven daarnaast zelf niet over eHerkenning te beschikken. Zij moeten alleen de machtigingsaanvraag van eHerkenning ondertekenen.